Engagera dig

Hem › Engagera dig

Aktivt medlemskap

Engagera dig

Vi är Sveriges främsta organisation när det kommer till att bedriva politik för personlig frihet, socialt ansvar, starkare familjer och ett tryggare Sverige.

Som medlem i KDU är du en av våra cirka 5000 medlemmar från hela landet, och du tillhör ett av våra 24 distrikt. Det mesta av vårt arbete för att stärka vårt förbund och för att bidra till en borgerlig regering som kan göra Sverige till ett friare och tryggare land bedrivs i distrikten. Börja därför med att kontakta din distriktsordförande här eller kontakta oss och tala om att du vill engagera dig. Dina insatser kommer att göra skillnad.

Vi ska vinna valet – och vi har sjukt roligt under tiden! Vi bedriver skolkampanjer, skriver debattartiklar, anordnar olika former av sociala aktiviteter, kick-offer, utbildningar och resor. Ett bra sätt att få snabb information om våra aktiviteter och utspel är att gilla KDU Sveriges facebook-sida.

Varför ska jag engagera mig?

Här är fyra bra skäl

Påverka på plats

Behövs en uppfräschning av det lokala utegymmet? Går nattbussarna för sällan? Eller hotas din lokala flygplats med nedläggning?

KDU finns representerat över hela Sverige och våra medlemmar har lyckats förändra och skapa debatt i frågor som berör deras vardag.

Gemenskap

Tillsammans vässar vi vår politik genom diskussions- och talarkvällar, utbildningar, skrivarstugor och mycket mer.

Men en manifestation på stan, pizzakväll med en riksdagsledamot eller ett studiebesök är också tre exempel på vanliga aktiviteter.

Evenemang

I KDU sker evenemang och aktiviteter återkommande i våra klubbar (organisationen i städer) och distrikt (organisationen i län).

Varje år arrangeras dessutom flera riksevenemang såsom exempelvis Riksmötet (på våren) och Frihetsdagarna (på hösten).

Nätverk

Som engagerad i KDU träffar du också massvis med nytt folk och har möjlighet att skapa ett unikt kontaktnät.

På olika nivåer arrangeras ofta evenemang med inbjudna talare, vi åker på valutbyten till våra systerförbund/partier ute i världen och mycket mer!

Visa ditt stöd

ENGAGERA DIG DIGITALT

Engagera dig i KDU där du bor

ENGAGERA DIG LOKALT

F.A.Q.

Vanliga frågor

Osynlig

Osynlig för att hållas stängd.

Kostar det att engagera sig i KDU?

Nej. Medlemskap i KDU är helt kostnadsfritt. KDU är en ungdomsorganisation och du som är högst 32 år gammal och delar våra värderingar är välkommen att bli medlem! Är du äldre än 32 år blir vi naturligtvis glada om du vill stötta oss genom ett medlemskap i Kristdemokraterna.

Hur gammal måste jag vara för att bli medlem?

Hur ofta måste jag engagera mig?

Valfritt! Du väljer helt själv hur mycket tid du vill eller kan lägga på ditt engagemang. Oavsett hur starkt ditt engagemang är kommer ditt medlemskap vara lika värdefullt. Det enda du behöver göra för ditt fortsatta medlemskap i KDU är att förnya ditt medlemskap vid varje årsskifte. Lugn! Vi kommunicerar alltid tydligt ut via e-post och på våra offentliga kanaler när det är dags att förnya medlemskapet.

Jag är äldre än 32, kan jag gå med i KDU?

KDU är en ungdomsorganisation och du som är högst 32 år gammal och delar våra värderingar är välkommen att bli medlem! Är du äldre än 32 år blir vi naturligtvis glada om du istället vill stötta oss genom ett medlemskap i Kristdemokraterna.

Är mitt medlemskap offentligt?

Nej, varje medlem har rätt att hålla sitt medlemskap hemligt. Vi ger aldrig ut personuppgifter om våra medlemmar utan medlemmens tillkännagivande. Alla våra medlemmars personuppgifter behandlas i ett centralt register som Kristdemokraternas riksorganisation ansvarar för. Samtliga registeransvariga har undertecknat särskilt sekretessavtal för att få tillträde till medlemsregistret.

Mer om dataskydd och skydd av din personliga integritet kan du läsa om i vår integritetspolicy här.

Måste jag tycka precis som KDU?

I KDU har vi en tradition av att ha högt till tak och respektera åsiktsskillnader. Så lär vi oss av varandra. Det finns ingen som håller med sitt förbund eller parti till 100%. Det enda vi kräver är att du delar de värderingar som bygger vårt förbund.