KDU har valt en ny förbundsstyrelse

20 maj 2023

Philip Lind
Generalsekreterare

philip.lind@kdu.se

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet har idag valt en ny förbundsstyrelse under riksmötet i Linköping. Det var ett enhälligt beslut att välja Stefan Sarmes till ny förbundsordförande efter Nike Örbrink.

–  “Jag är väldigt tacksam för förtroendet jag fått av medlemmarna och är ödmjuk inför uppgiften som ligger framför oss. Vi har att förvalta en stolt tradition att utmana och driva kristdemokratin framåt – jag vill fortsätta det” säger Stefan Sarmes, förbundsordförande KDU Sverige.

Nya förbundsstyrelsen i sin helhet:

Förbundsordförande:

Stefan Sarmes, 24 år, Bara/Stockholm (nyval)

Förste vice förbundsordförande:

Louise Hammargren, 21 år, Täby (nyval)

Andre vice förbundsordförande:

Jonathan Derneborg, 22 år, Vänersborg (nyval)

Ledamöter:

Christoffer Andersson, 28 år, Karlstad (omval)

Lina Lindh, 22 år, Göteborg (omval)

Lukas Forsberg Bernevång, 24 år, Bankeryd/Örebro (omval)

Juliette Walldov, 23 år, Stockholm (nyval)

Matilda Anttonen, 22 år, Kullavik/Karlstad (nyval)

Andreas Salomonsson 21 år, Kalmar (nyval)

Lucas Svärd 22 år, Stockholm (nyval)

Destiny Näslund, 24 år, Stockholm (omval)

– “Jag ser framför mig hur KDU befäster sin roll som ett tydligt högerförbund som kombinerar frihet och socialt ansvarstagande. Vi ska vara ett högerförbund som kan ge vassa svar på stora frågor som klimatet men också välfärden” säger Stefan Sarmes.

Förbundsordförande Stefan Sarmes finns tillgänglig för intervjuer och kommentarer. Vänligen kontakta Kristdemokratiska Ungdomsförbundets generalsekreterare för mer information.

20 maj 2023

Philip Lind
Generalsekreterare

philip.lind@kdu.se

Om KDU

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU) bildades 1966 som ungdomsförbund till Kristdemokraterna. Och vi är sedan dess Sveriges främsta och viktigaste organisation när det kommer till att bedriva kampanjer för personlig frihet, socialt ansvar, starkare familjer och ett tryggare Sverige.

KDU har som mål att förändra samhället utifrån den kristdemokratiska ideologin. Vår utgångspunkt är människans fria vilja, personliga ansvar och försvaret av människovärdet. Vi erkänner också vårt ansvar för våra medmänniskor, liksom förvaltaransvaret gentemot tidigare och kommande generationer. KDU arbetar för alla människors frihet att utveckla sin person i gemenskap. Vi anser att samhället ska byggas underifrån och utgå från enskilda människor och familjer samt baseras på naturrätten. Vi tror också på social marknadsekonomi – och på att politisk frihet inte kan existera utan ekonomisk frihet.

Vår förbundsordförande heter Stefan Sarmes.

Dela inlägget

Ge ditt flöde en rak höger! Dela inlägget med dina vänner på sociala medier.