Arbetsmarknad

Hem › Vår politik › Politikområden › Arbetsmarknad

Vem kunde förvänta sig den utveckling på arbetsmarknaden som vi fick år 2020?

Vem kunde förvänta sig den utveckling på arbetsmarknaden som vi fick år 2020? Ett för blotta ögat osynligt virus medförde att människor dog, ekonomier stängdes ner och att över 100 000 svenskar hittills blivit varslade från sina arbeten.

Sveriges finanspolitiska stödinsatser beräknades tidigt att uppgå till 140 miljarder, vilket motsvarar tre procent av vår BNP. Det är mycket pengar, men det har gett effekt. Genom korttidspermitteringar, den dyraste reformen, så har flera människor fått behålla sin anställning. Dessutom så har konjunkturen börjat vända tillbaka, även om det lär vara fortsatt skakigt under en överskådlig framtid.

Samtidigt som det finns skäl att vara optimistisk så behöver vi bemöta arbetsmarknadens stora orosmoln, nämligen arbetslösheten.

Hej! Jag heter Jonathan Derneborg och jag är styrelseledamot i KDU med särskilt ansvar för arbetsmarknad och näringsliv. Har du frågor, tankar eller idéer kring detta politikområde? Ta gärna kontakt med mig!

E-post: jonathan.derneborg@kristdemokraterna.se

Statistiken för arbetslösa går idag åt helt fel håll, särskilt när det gäller unga. Faktum är att Sverige tillhör de länder bland den högsta ungdomsarbetslösheten i hela EU. När det gäller unga män så är siffrorna ännu mer anmärkningsvärda. I enbart Stockholm så var över var femte man under 25 år arbetslös i somras. Situationen är ohållbar och regeringen saknar svar.

För att inte kasta ut en hel generation i utanförskap så föreslår KDU därför flera reformer som skall stimulera till fler arbetstillfällen. Vi vet att nyckeln för att fler unga ska kunna få sitt första jobb ligger i att göra det enklare att anställa. Det handlar i praktiken om att sänka trösklarna för unga på arbetsmarknaden. Dels så måste det bli billigare att anställa, men det behövs också städas upp bland regelkrångel och byråkrati som gör det svårare för företag att växa.

Håller du med om att mer flexibilitet, sänkta skatter på att anställa och mindre byråkrati är rätt väg för att gå för svensk arbetsmarknad så är KDU rätt förbund för dig!