Sluta dalta med gängkriminaliteten

Hem › Vår politik › Kampanjer › En rak höger › Sverige förtjänar bättre – sluta dalta med gängkriminaliteten

Sluta dalta med gängkriminaliteten

Sprängningar, skjutningar och överfallsrån tillhör vardagen i det Sverige vi unga fått ärva. Allt fler känner en befogad oro och otrygghet. Rån mot minderåriga har mer än fördubblats sedan 2016 och även misshandel mot unga har ökat. Så kan vi inte ha det.

Vi i KDU vet att det finns ett annat alternativ. Ett Sverige där man inte pratar om den senaste skjutningen. Ett Sverige där man inte behöver låsa dörren om sig eller gå hem med nycklarna tryckta mellan knogarna. Men ska vi vända denna utveckling har vi inte råd med en regering som står handfallen. Det behövs krafttag om vi ska knäcka den grova brottsligheten.

✅  Skärpta straff för vålds- och sexualbrott: Dags att ta brottsoffrets perspektiv
✅  Förebyggande arbete: Satsningar på arbetsmarknad, skola och familj som erbjuder andra vägar än den kriminella
✅  Slopade straffrabatter: Brottsliga handlingar måste villkorslöst få konsekvenser där inga brott bortförklaras
✅  En fungerande rättskedja: Fler utredare, 10 000 nya poliser, och mer resurser till rättsväsendet

Sluta dalta med gängkriminaliteten är en del av KDU:s kampanjserie En rak höger.